RFID- technologia jutra dostępna już dziś
Technologia RFID w przyszłości może zastąpić kody kreskowe. Już dzisiaj dynamicznie spadają ceny etykiet, drukarek do ich programowania oraz urządzeń do odczytu.
Główną zaleta tej technologii to możliwość zdalnego odczytu wielu znaczników RFID jednocześnie. Wystarczy, że przedmiot oznaczony etykietą radiową znajdzie się w polu działania anteny czytnika/programatora, a fakt ten zostanie odnotowany w systemie komputerowym.
Kod produktu zapisany jest w pamięci znacznika, który może znajdować się na zewnętrznej lub wewnętrznej części opakowania. Umieszczenie czytnika/programatora na rampie wyładowczej magazynu gwarantuje automatyczną rejestrację wprowadzanych do magazynu towarów oznaczonych standardowymi znacznikami radiowymi (UHF EPC Gen 2). Przyjęty standard ISO/EPC zapewnia odczyt rzędu nawet kilkuset znaczników na raz z odległości dochodzącej do 12m. Taki efekt jest absolutnie nie do osiągnięcia przy zastosowaniu standardowych kodów kreskowych. Co więcej możliwy jest odczyt przemieszczającego się wyrobu z prędkością nawet kilkudziesięciu km/h. W przypadku towarów detalicznych, wystarczyłoby przejechać wózkiem pełnym zakupów obok czytnika, a na kasie pojawiłaby się suma do zapłaty, bez konieczności wypakowywania każdej rzeczy i jej skanowania.
Znacznik radiowy pozwala ponadto rozróżniać pojedyncze produkty między sobą. W jego pamięci można zapisać nie tylko kategorię produktów, czyli ten sam numer co w kodzie kreskowym, ale dodatkowo indywidualny towaru. Ma to szczególne zastosowanie w przypadku drogich, często podrabianych produktów.
Identyfikacja przy pomocy znaczników RFID przeżywa obecnie gwałtowny rozwój na świecie. W 2012 roku sprzedano ponad 4 mld znaczników radiowych, czyli o 35% więcej niż w roku poprzednim. Aż 65% z nich to znaczniki działające zgodnie ze standardem UHF EPC Gen 2. Około 1 mld znaczników zakupiły firmy branży odzieżowej, zaś w roku 2013 mają kupić o ponad 30% więcej. Ponad 50% zakupiło 5 globalnych marek związanych z branżą odzieżową. Najważniejsze korzyści jakie firmy osiągają z wdrożeń to:
Znaczniki RFID w branży odzieżowej pełnią dzisiaj podwójną funkcję. Działają jak standardowe identyfikatory produktów, wykorzystywane w łańcuchu dostaw i procesach kontroli towarów. Natomiast w sklepach mogą pełnić także funkcję systemu zabezpieczającego towary, ograniczając kradzieże, zarówno zewnętrzne (klienci) jak i wewnętrzne (pracownicy). Dzięki znacznikom można łatwo śledzić, co wchodzi i co wychodzi z magazynu oraz porównywać te dane z danymi uzyskanymi z kas sklepowych. Transpondery RFID pomagają także w walce z podróbkami i chronią produkty markowe.
Standard UHF EPC Gen 2 zapewnia nie tylko doskonałe zasięgi, prędkości danych i ich zabezpieczanie ale również niską cenę. Znaczniki RFID wykonane wg tego standardu są najtańszymi znacznikami RFID, a ich cena może zejść poniżej 10 EUR centów. Postęp technologiczny sprawia że producenci chipów prześcigają się poprawiając parametry znaczników dzięki czemu stają się one jeszcze bardziej czułe, a zasięg odczytu/zapisu się zwiększa Dodatkowym atutem jest odporność i czas życia znacznika radiowego. Producenci zapewniają już 10-letni okres użytkowania i nieograniczoną liczbę zapisu i odczytu znaczników.
„Jeśli ktoś przeanalizuje wyłącznie wydatki na znakowanie i sprzęt, to dojdzie do wniosku że ten sposób identyfikacji jest bardzo drogi. Jeśli jednak zmieni się podejście i oprócz kosztów, dojdzie się do wniosku, że zaoszczędzi się na innych rozwiązaniach. Wykorzystując możliwości technologii RFID możliwe jest pełne śledzenie wyrobu w procesach takich jak tworzenie, składowanie, eksploatację i reklamację. Stosując RFID wiemy kto, kiedy i z czego wykonał dany wyrób. Możliwa jest kontrola nie tylko własnych wyrobów gotowych ale i partii surowców dostarczonych przez dostawców” –
Janusz Targosz – Prezes Jantar sp. z o.o.
Oparta na standardach identyfikacja RFID zmienia obecnie sposób w jaki firmy globalne prowadzą swój biznes. Wiele wskazuje na to , że w niektórych branżach znaczniki radiowe staną się w niedługiej przyszłości tak popularne jak kody kreskowe. W Polsce projekty związane z wdrożeniem tej technologii realizowane są w następujących obszarach:
Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.
Jantar Sp. z o.o. – Centrala
jantar@jantar.pl
ul. Piekarska 199
43-300 Bielsko-Biała
tel: +48 33 82 85 700
tel: +48 33 82 85 701
fax: +48 33 82 85 709
Jantar Sp. z o.o. – Mazowsze
warszawa@jantar.pl
al. Jerozolimskie 200
02-486 Warszawa
Budynek 2, Pok. 212
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
Jantar Sp. z o.o. – Małopolska
krakow@jantar.pl
ul. Dobrego Pasterza 36 B
31-416 Kraków
tel: +48 12 415 69 89
Jantar Sp. z o.o. – Śląsk
rybnik@jantar.pl
ul. Przemysłowa 3
44-203 Rybnik
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.
(zamówienia etykiet i materiałów eksploatacyjnych)
tel.: +48 33 82 85 757
email: bok@jantar.pl
(pon. - pt. 8:00 - 16:00)
tel.: +48 33 82 85 730
tel.: +48 33 82 85 700
tel.: +48 33 82 85 757
email: bok@jantar.pl
Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.
jantar@jantar.pl
ul. Piekarska 199
43-300 Bielsko-Biała
tel: +48 33 82 85 700
tel: +48 33 82 85 701
fax: +48 33 82 85 709
warszawa@jantar.pl
ul. Jerozolimskie 200
02-486 Warszawa
Budynek 2, Pok 212
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
krakow@jantar.pl
ul. Dobrego Pasterza 36 B
31-416 Kraków
tel: +48 12 415 69 89
rybnik@jantar.pl
ul. Przemysłowa 3
44-203 Rybnik
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.