Samoobsługowe stanowiska są z roku na rok coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. Pojawiają się one w różnych dziedzinach naszego życia: możemy skorzystać z samoobsługowych stanowisk podczas zakupów w sklepie, check-in w hotelu, odprawy na lotnisku czy zaczerpnąć informacji z multimedialnych kiosków.
Większość z nas przyzwyczaiła się już do obecności kas samoobsługowych w sklepach spożywczych. Zainteresowanie kasami samoobsługowymi cały czas rośnie – sieci handlowe nie patrzą już na nie tylko jako uzupełnienie tradycyjnej linii kas, ale jako inwestycję, która może przynieść realne korzyści. Nie chodzi już tylko o szybkość obsługi i rozładowywanie ewentualnych kolejek, duże sieci analizują wprowadzenie rozwiązań samoobsługowych jako alternatywę dla problemów kadrowych. Plusów, które przemawiają za wprowadzaniem systemów samoobsługowych jest bardzo wiele. Warto wspomnieć tutaj o redukcji kolejek przy kasie, wpływie na lojalność i satysfakcję Klienta czy zwiększeniu przepustowości oraz obrotów poprzez optymalizację czasu i kosztów pracy. Instalacja urządzeń samoobsługowych jest również kolejnym krokiem w tworzeniu nowoczesnego i otwartego na potrzeby klientów sklepu.
Kasy samoobsługowe mimo różnej możliwości konfiguracji, dedykowane są głównie dla klientów robiących szybkie zakupy – optymalne jest ustalenie liczby skanowanych artykułów na 15 szt. Zapewnia to szybkość transakcji i płynne zakupy.
Czy potrzebny jest asystent sprzedaży?
Asystent sprzedaży pełni bardzo ważną rolę w strefie kas samoobsługowych. W początkowej fazie wdrożenia rozwiązania samoobsługowego zachęca klientów do skorzystania z kasy samoobsługowej oraz pomaga w obsłudze. Kupując poprzez samoobsługową kasę klient sam przesuwa opakowania przez czytnik skanując kody kreskowe towarów. Klient wypełnia czynności zgodne z komunikatami wyświetlanymi na ekranie oraz informacjami głosowymi. W przypadku problemów czy potrzeby akceptacji ze strony asystenta – np. w przypadku zakup towarów z ograniczeniem wiekowym, błędny kod, potrzeby zdjęcia zabezpieczenia – system informuje asystenta, przy którym stanowisku jest on potrzeby. Po dokonaniu zakupów, klient, zgodnie ze swoimi preferencjami, korzysta z automatu gotówkowego, który wydaje resztę lub zintegrowanego systemu obsługi kart płatniczych oraz bonów towarowych. Kasa kontroluje wagę towarów w celu wykrycia niezeskanowanego produktu dodanego po naliczeniu należności za zakupiony towar. Optymalnie jest, gdy na jednego asystenta sprzedaży przypadają cztery urządzenia samoobsługowe, wtedy może on efektywnie nadzorować proces sprzedaży i pomagać klientom.
Co jest ważne przy wprowadzaniu kas samoobsługach?
Pomijając wszelkie kwestie techniczne i organizacyjne, wprowadzenie rozwiązań samoobsługowych wymaga przygotowania klientów i samego sklepu. Bardzo ważne jest oznaczenie stref kas samoobsługowych – poprzez jasne komunikaty i znaki, które będą kierować klientów do urządzeń. Dodatkowym wsparcie mogą być znaki na półkach, strzałki kierunkowe na podłodze czy naklejki na witryny sklepowe. Warto pomyśleć też o akcjach promocyjnych związanych z zakupami przy pomocy kas samoobsługowych czy nawet o konkursie na nazwę/imię kasy.
Zobacz wdrożenia kas samoobsługowych:
Kasy samoobsługowe w Delikatesach T&J
Kasy samoobsługowe w Podwawelskiej Spółdzielni Spożywców w Krakowie