1 stycznia 2023 roku oficjalnie w Polsce weszła w życie Dyrektywa Omnibus, czyli Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 27 listopada 2019 r. Celem dokumentu jest unowocześnienie zasad ochrony praw konsumentów państw członkowskich w UE. Mówiąc w skrócie: wprowadzone zostają zmiany, których zadaniem jest przeciwdziałanie fałszywym promocjom oferowanym przez podmioty gospodarcze w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z dotychczas obowiązującymi dyrektywami każdy przedsiębiorca miał obowiązek (zgodnie z dyrektywą 98/6/WE) komunikować ceną, jednak ograniczało się to jedynie do obowiązku podawania przez przedsiębiorcę ceny sprzedaży produktu, jak również ceny za jednostkę miary. Obecnie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 27 listopada 2019 r. spowodowała dodanie do dyrektywy 98/6/WE art. 6a, wprowadzając nowe obowiązki dotyczące prawdziwości cen w przypadku promocji i obniżek cenowych. Przyczyny wprowadzenia nowych obowiązków należy szukać w decyzji Komisji Europejskiej, która zaobserwowała wzrastający trend tzw. fałszywych promocji, zabiegu coraz częściej stosowanego przez przedsiębiorców.
Frustracja wśród konsumentów każdego roku wzrastała. Coraz więcej z nich zauważyło, że promocje oferowane przez sklepy stacjonarne i internetowe wcale nie są okazjami, a ich cena niejednokrotnie przewyższa cenę pierwotną. Najwięcej tego typu zachowań zaobserwować można było w okresie wielkich promocji, tj. Black Friday lub Cyber Monday. Brak zadowolenia ze strony konsumentów oraz nieuczciwe prezentowanie ceny w praktycznie każdej branży spowodowały, że KE podjęło decyzję o wprowadzeniu obowiązku deklarowania ceny obowiązującej przez ostatnie 30 dni.
Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy Omnibus każdy podmiot gospodarczy, w szczególności sklepy stacjonarne i internetowe mają obowiązek informowania konsumenta o cenie obowiązującej nie krócej niż 30 dni przed wprowadzoną obniżką. I o ile sprawa wydaje się być prosta, problem pojawia się w rozbieżności pomiędzy treścią dyrektywy a treścią projektowanych przepisów. Zgodnie z dyrektywą obowiązkom podlegają tylko rzeczy ruchome (towary), jednak zgodnie z implementacją przepisów przez polskiego prawodawcę w art. 6a można się domyślać, że obowiązek dotyczy zarówno towarów, jak i usług.
Wprowadzenie Dyrektywy Omnibus w życie zmusza przedsiębiorców do zoptymalizowania procesów znakowania produktów oraz wprowadzenia zmian w dotychczas funkcjonujących oprogramowaniach. W przypadku etykiet konieczne jest uwzględnienie zarówno ceny obowiązującej 30 dni wstecz, jak i ceny promocyjnej. Jeżeli chodzi o oprogramowania, sytuacja jest delikatnie bardziej skomplikowana i wymaga czasu. Implementacja zmian do software’u wymaga optymalizacji w strukturach sklepów. To niejednokrotnie zmusza przedsiębiorców do zatrzymania akcji promocyjnych lub chwilowej konieczności zawieszenia działalności sklepu online na czas poprawek.
Dzięki odpowiednim rozwiązaniom, takim jak drukowanie cenówek z przeceną przy użyciu mobilnej drukarki i aplikacji na terminal/smartfon Android, Ty, jako przedsiębiorca, masz możliwość usprawnić proces sprzedażowy. Zmniejszyć nakład pracy personelu, skrócić czas jego pracy oraz zminimalizować ilość pomyłek. W tym celu możemy zaoferować kompleksowe rozwiązanie, na które składają się terminal Android Zebra TC21 z zainstalowaną aplikacją Jretail PRO, drukarka mobilna Zebra ZQ210 i termiczne etykiety o wymiarach 50×43 mm w kolorze białym. Aplikacja Jretail PRO posiada możliwość integracji z obecnym systemem sprzedaży. Dzięki temu w łatwy sposób możesz uzyskać sprawną wymianę danych o korektach towarowych, takich jak: kod kreskowy, nazwa, aktualna cena, najniższa cena z 30 dni, jednostka miary i przelicznik ceny za jednostkę miary. Efekt? Kilkukrotne* skrócenie czasu na obsługę procesu przeceny wybranych towarów w Twoim sklepie.
* Na podstawie danych z wybranych sieci sklepów detalicznych krajowych i międzynarodowych
Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.
Jantar Sp. z o.o. – Centrala
jantar@jantar.pl
ul. Piekarska 199
43-300 Bielsko-Biała
tel: +48 33 82 85 700
tel: +48 33 82 85 701
fax: +48 33 82 85 709
Jantar Sp. z o.o. – Mazowsze
warszawa@jantar.pl
al. Jerozolimskie 200
02-486 Warszawa
Budynek 2, Pok. 212
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
Jantar Sp. z o.o. – Małopolska
krakow@jantar.pl
ul. Dobrego Pasterza 36 B
31-416 Kraków
tel: +48 12 415 69 89
Jantar Sp. z o.o. – Śląsk
rybnik@jantar.pl
ul. Przemysłowa 3
44-203 Rybnik
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.
(zamówienia etykiet i materiałów eksploatacyjnych)
tel.: +48 33 82 85 757
email: bok@jantar.pl
(pon. - pt. 8:00 - 16:00)
tel.: +48 33 82 85 730
tel.: +48 33 82 85 700
tel.: +48 33 82 85 757
email: bok@jantar.pl
Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.
jantar@jantar.pl
ul. Piekarska 199
43-300 Bielsko-Biała
tel: +48 33 82 85 700
tel: +48 33 82 85 701
fax: +48 33 82 85 709
warszawa@jantar.pl
ul. Jerozolimskie 200
02-486 Warszawa
Budynek 2, Pok 212
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
krakow@jantar.pl
ul. Dobrego Pasterza 36 B
31-416 Kraków
tel: +48 12 415 69 89
rybnik@jantar.pl
ul. Przemysłowa 3
44-203 Rybnik
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.
Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.