Technologia RFID to nic innego jak system, wykorzystujący fale radiowe do identyfikacji przedmiotów na odległość. Działanie urządzenia polega na odczytywaniu danych z tagów, które są przyczepione do odpowiedniego przedmiotu. Technologia z roku na rok zyskuje coraz więcej zwolenników, ze względu na dużą oszczędność czasu i możliwość szybkiej identyfikacji, dzięki czemu zostaje coraz częściej stosowana m.in w branży odzieżowej.
RFID w branży odzieżowej w Polsce
Badania przeprowadzone w 2018 roku przez KPMG wskazują, że polski rynek odzieżowy należy do jednego z najatrakcyjniejszych w Europie Środkowej. Składa się na to fakt, że w 2016 r. w polskim sektorze działało prawie 23 000 podmiotów, o charakterze tekstylnym. Z tego powodu, wśród przedstawicieli polskich marek, zostało przeprowadzone badanie, które dotyczyło implementacji RFID. Jak się okazało, dla większości podmiotów dużą zachętą do wdrożenia było skrócenie czasu oraz poprawa jakości inwentaryzacji. Główną korzyścią dla wprowadzenia systemu stała się poprawa “dokładności zapasu”, która informuje o zgodności zapasu rzeczywistego z deklarowanym, co przekłada się na jakość obsługi klienta.
Korzyści wynikające z wdrożenia systemu
Podstawowym atutem wynikającym z zastosowania technologii RFID, jest zwiększenie sprzedaży produktów, ze względu na ich dostępność, która jest możliwa dzięki ciągłej inwentaryzacji, pozwalającej na uzupełnianie zapasów. Dodatkowo, RFID przekłada się także na ograniczenie kosztów fizycznej obsługi towarów, a także usprawnieniem ich wydania i przyjęcia. Innymi wymienianymi zaletami, są kwestie takie jak:
usprawnienie procesów logistycznych i sprzedażowych
automatyzacja procesów i wymiany danych
poprawa czasu i jakości inwentaryzacji
pełny monitoring zasobów w łańcuchu dostaw
Po więcej informacji dotyczących technologii RFID odsyłamy na stronę GS1 Polska, na której można się zapoznać z wdrożeniami systemu dla jednej z najbardziej popularnej sieci artykułów sportowych – firmy Decathlon.