W czasach pędzącego rozwoju technologicznego ciągle słyszymy, że koniec sklepów stacjonarnych jest bliski. Mimo to około 90% sprzedaży detalicznej wciąż ma miejsce właśnie w nich. Aby przyciągnąć klientów w dobie wygodnych zakupów online, sklepy stacjonarne muszą sięgnąć po nowoczesne technologie. Właśnie dzięki temu handel detaliczny w najbliższym czasie czeka wiele rewolucyjnych zmian.
Jest to szczególnie ważne w czasach kiedy klienci są w centrum zainteresowania, a dane o nich to najbardziej pożądany towar dla producentów i usługodawców. Nie wystarczy już wysoka jakość produktów czy duże promocje i rabaty. Dziś klienci oczekują, że marka, której zaufają, będzie w stanie budować z nimi trwałe relacje poprzez ciekawą narrację, oferowanie produktów dopasowanych do ich preferencji, satysfakcjonującą komunikację oraz wyjątkowe doświadczenia w fizycznych sklepach.
Jak zatem usprawnić sprzedaż, budować trwałe relacje z konsumentami i zapewniać niespotykane doświadczenia w sklepach stacjonarnych? Aktualnie mamy cztery wiodące trendy technologiczne, które mogą nam w tym niesamowicie pomóc.
Technologia biometryczna
W sklepach już dziś możemy potwierdzić płatność lub nawet wykonać ją wyłącznie przykładając palec do skanera. Czasami możemy płacić za pomocą selfie, a wszystko wskazuje na to, że już wkrótce proces transakcyjny rozwinie się jeszcze bardziej, co wpłynie na zwiększenie satysfakcji klientów i pozwoli sprzedawcom na budowanie relacji z klientem.
Rozpoznawanie obrazów
Dzięki temu można zautomatyzować zadania, które wymagają weryfikacji wzrokowej (np. sprawdzanie inwentarza). Wiodące firmy pracują nad algorytmami pozwalającymi konstruować profile klientów oraz analizować ich zachowania i preferencje w punktach sprzedaży.
Połączenie rozpoznawania obrazów z technologią RFID może szczegółowo analizować interakcje klientów z produktem oraz zbierać dane i rozpatrywać je w kontekście różnych punktów styku z klientem. Już dziś przeprowadza się eksperymenty, dzięki którym specjaliści uzyskują wiedzę o produktach (które są popularne, które są najczęściej przymierzane, a które są pomijane).
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Już kilka lat temu zaczęto używać tych technologii, by podnieść efektywność procesów w sklepie oraz poprawić doświadczenia konsumentów w punktach sprzedaży. Firmy używają sztucznej inteligencji, aby umożliwić klientom nawigację po sklepie lub towarzyszyć im na stronie www. Ta interaktywna pomoc w zakupach reaguje na komendy głosowe, co dla klientów jest niesamowitym ułatwieniem i ciekawym doświadczeniem.
Internet rzeczy (ang. Internet of Things)
Ta technologia otwiera zupełnie nowe perspektywy przed sprzedawcami. Podpowiada, kiedy warto uzupełnić asortyment na półkach, a kiedy wyjść do klienta. Przez rozmieszczenie specjalnych czujników w sklepie możliwe jest szczegółowe analizowanie danych, które gromadzą. Zaawansowane platformy IoT otwierają swoje możliwości przed detalistami, pomagając w podejmowaniu lepszych decyzji. Mogą one zarządzać danymi, wytwarzać rekomendacje i dostarczać kompleksowych analiz.
Powyższe technologie sprawdzają się w handlu detalicznym i wszystko wskazuje na to, że w przyszłości jeszcze bardziej się rozwiną. Dla każdego producenta i usługodawcy niezwykle ważne jest, aby stale podążał za nowymi trendami technologicznymi i wprowadzał je do swojej firmy.