Jubileusz cyfryzacji handlu: kod kreskowy ma już 50 lat!

Urodziny kodu kreskowego!

50 lat temu narodził się kod kreskowy i zapisany w nim numer GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej. Charakterystyczny dźwięk “BIP” przy skanowaniu produktów towarzyszy nam już zatem od pół wieku.

 

Po co nam numer GTIN

Numer GTIN, zapisany w postaci kodu kreskowego (np. EAN-13), umożliwia unikalną identyfikację produktów i usprawnia ich przepływ. Dzięki GTIN można łatwiej wyceniać, zamawiać lub fakturować towar lub usługę w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy!
Od ponad 30 lat GTIN pomaga wdrażać organizacja GS1 Polska. Rozwiązania i standardy GS1 sprawdzają się nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak w logistyce, transporcie czy służbie zdrowia.

Dlaczego kod kreskowy jest ważny

Numer GTIN umożliwił stworzenie systemu, który nie tylko zmienił nie do poznania handel stacjonarny, detaliczny i hurtowy, ale również stał się motorem rozwoju handlu internetowego. Zapewnia on wiarygodność oraz przejrzystość informacji w łańcuchach dostaw, udostępniając jednocześnie partnerom handlowym oraz konsumentom dane potwierdzające jakość, pochodzenie oraz autentyczność produktów.

Polski handel otwiera się na świat

Już w latach 50. prowadzono prace nad pierwszym amerykańskim kodem kreskowym i zapisanym w nim kodzie produkt tzw. UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji stosowanego na świecie numeru GTIN (EAN), czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku, umożliwiając rozwój nowoczesnej sieci dystrybucji, a co za tym idzie – otwierając polski handel na świat.

Zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu na temat historii kodów kreskowych na świecie.