Pojęcie Big Data zyskało ostatnimi czasy ogromną popularność wśród internautów. Niewiele osób jednak wie, że technologię Big Data można wykorzystać w pozytywny sposób, optymalizując swój biznes.
Czym jest Big Data?
Definicja Gartnera z 2012 roku zakłada, że Big Data to zbiory informacji o:
- dużej objętości
- dużej zmienności
- dużej różnorodności
Dane takie wymagają nowych form przetwarzania w celu wspomagania podejmowania decyzji, odkrywania nowych zjawisk oraz optymalizacji procesów. Big Data to nie tylko gromadzenie i przetwarzanie danych, ale przede wszystkim wnioskowanie i wizualizacja danych niezbędnych do uzyskania określonych korzyści biznesowych. Analiza dużej ilości danych wykorzystywana jest w sektorach finansowym, telekomunikacji, opieki zdrowotnej, biotechnologii, w badaniach naukowych, branży internetowej, szczególnie e-commerce, w reklamie, turystyce, serwisach społecznościowych, portalach informacyjnych, a także przemyśle i usługach o globalnym zasięgu.
Jak informacje BD pomagają w biznesie?
Technologia umożliwia przede wszystkim redukcję kosztów, redukcję czasu, szybsze i bardziej adekwatne podejmowanie decyzji biznesowych, rozwój nowych produktów i tworzenie zoptymalizowanych ofert, ale też obserwowanie i wyłanianie rynkowych trendów. Big data jest krokiem w stronę jeszcze bardziej spersonalizowanych ofert, które docenią zarówno klienci indywidualni, jak i obecni i przyszli partnerzy biznesowi.
Handel
Dzięki analizie informacji pozostawionych przez klienta, przedsiębiorstwa rozwiązują problem złego dopasowania oferty do potrzeb i oczekiwań kupujących. Przetwarzane i opracowane dane na temat klientów pozwalają przedsiębiorcom na szybką komunikację, proponowanie adekwatnych produktów i dynamiczną obsługę. Pionierami na świecie, są Amazon, Google czy eBay, ale technologia nie jest zarezerwowana wyłącznie dla dużych graczy na rynku. Zdaniem ekspertów z firmy doradczej Deloitte analiza dużych zbiorów danych może być wykorzystywana także przez średnich i małych przedsiębiorców. Kluczem do sukcesu jest zadawanie właściwych pytań biznesowych i odpowiednia analiza danych, które firma już posiada.