Dyrektywa Omnibus – Jak wdrożyć odpowiednie rozwiązania?

1 stycznia 2023 roku oficjalnie w Polsce weszła w życie Dyrektywa Omnibus, czyli Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 27 listopada 2019 r. Celem dokumentu jest unowocześnienie zasad ochrony praw konsumentów państw członkowskich w UE. Mówiąc w skrócie: wprowadzone zostają zmiany, których zadaniem jest przeciwdziałanie fałszywym promocjom oferowanym przez podmioty gospodarcze w Rzeczypospolitej Polskiej. 

 

Czym jest Dyrektywa Omnibus?

Zgodnie z dotychczas obowiązującymi dyrektywami każdy przedsiębiorca miał obowiązek (zgodnie z dyrektywą 98/6/WE) komunikować ceną, jednak ograniczało się to jedynie do obowiązku podawania przez przedsiębiorcę ceny sprzedaży produktu, jak również ceny za jednostkę miary. Obecnie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 27 listopada 2019 r. spowodowała dodanie do dyrektywy 98/6/WE art. 6a, wprowadzając nowe obowiązki dotyczące prawdziwości cen w przypadku promocji i obniżek cenowych. Przyczyny wprowadzenia nowych obowiązków należy szukać w decyzji Komisji Europejskiej, która zaobserwowała wzrastający trend tzw. fałszywych promocji, zabiegu coraz częściej stosowanego przez przedsiębiorców.

 

Fałszywe promocje — koniec popularnego trendu

Frustracja wśród konsumentów każdego roku wzrastała. Coraz więcej z nich zauważyło, że promocje oferowane przez sklepy stacjonarne i internetowe wcale nie są okazjami, a ich cena niejednokrotnie przewyższa cenę pierwotną. Najwięcej tego typu zachowań zaobserwować można było w okresie wielkich promocji, tj. Black Friday lub Cyber Monday. Brak zadowolenia ze strony konsumentów oraz nieuczciwe prezentowanie ceny w praktycznie każdej branży spowodowały, że KE podjęło decyzję o wprowadzeniu obowiązku deklarowania ceny obowiązującej przez ostatnie 30 dni.

 

Co wprowadza Dyrektywa Omnibus?

Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy Omnibus każdy podmiot gospodarczy, w szczególności sklepy stacjonarne i internetowe mają obowiązek informowania konsumenta o cenie obowiązującej nie krócej niż 30 dni przed wprowadzoną obniżką. I o ile sprawa wydaje się być prosta, problem pojawia się w rozbieżności pomiędzy treścią dyrektywy a treścią projektowanych przepisów. Zgodnie z dyrektywą obowiązkom podlegają tylko rzeczy ruchome (towary), jednak zgodnie z implementacją przepisów przez polskiego prawodawcę w art. 6a można się domyślać, że obowiązek dotyczy zarówno towarów, jak i usług.

 

Co się zmienia w przedsiębiorstwach?

Wprowadzenie Dyrektywy Omnibus w życie zmusza przedsiębiorców do zoptymalizowania procesów znakowania produktów oraz wprowadzenia zmian w dotychczas funkcjonujących oprogramowaniach. W przypadku etykiet konieczne jest uwzględnienie zarówno ceny obowiązującej 30 dni wstecz, jak i ceny promocyjnej. Jeżeli chodzi o oprogramowania, sytuacja jest delikatnie bardziej skomplikowana i wymaga czasu. Implementacja zmian do software’u wymaga optymalizacji w strukturach sklepów. To niejednokrotnie zmusza przedsiębiorców do zatrzymania akcji promocyjnych lub chwilowej konieczności zawieszenia działalności sklepu online na czas poprawek.

 

Jak usprawnić proces sprzedażowy?

Dzięki odpowiednim rozwiązaniom, takim jak drukowanie cenówek z przeceną przy użyciu mobilnej drukarki i aplikacji na terminal/smartfon Android, Ty, jako przedsiębiorca, masz możliwość usprawnić proces sprzedażowy.  Zmniejszyć nakład pracy personelu, skrócić czas jego pracy oraz zminimalizować ilość pomyłek. W tym celu możemy zaoferować kompleksowe rozwiązanie, na które składają się terminal Android Zebra TC21 z zainstalowaną aplikacją Jretail PRO, drukarka mobilna Zebra ZQ210 i termiczne etykiety o wymiarach 50×43 mm w kolorze białym. Aplikacja Jretail PRO posiada możliwość integracji z obecnym systemem sprzedaży. Dzięki temu w  łatwy sposób możesz uzyskać sprawną wymianę danych o korektach towarowych, takich jak: kod kreskowy, nazwa, aktualna cena, najniższa cena z 30 dni, jednostka miary i przelicznik ceny za jednostkę miary. Efekt? Kilkukrotne* skrócenie czasu na obsługę procesu przeceny wybranych towarów w Twoim sklepie.

 

* Na podstawie danych z wybranych sieci sklepów detalicznych krajowych i międzynarodowych

 

Jeżeli potrzebujesz pomocy w zastosowaniu rozwiązania umożliwiającego przygotowanie etykiet na produkty zgodnie z wymaganiami określonymi w Dyrektywie lub nie wiesz, jak zabrać się za wprowadzanie zmian w oprogramowaniu skontaktuj się z nami drogą telefoniczną 33 82 85 700 lub mailową jantar@jantar.pl. Z chęcią pomożemy!