BLOG

Szybka inwentaryzacja
19 października 2022

Inwentaryzacja środków trwałych to ustawowy obowiązek przeliczania zasobów danego przedsiębiorstwa w częstotliwości minimum raz w roku. Spis przedmiotów można wykonać na 3 sposoby:

  • Spis z natury — pierwsza z wykształtowanych form przeprowadzania inwentaryzacji, polegająca na ręcznym tworzeniu bazy zasobów firmowych. Do jej wykonania potrzebna jest kartka i długopis. Jest bardzo pracochłonną metodą cechującą się niestety sporą ilością błędów.
  • Inwentaryzacja za pomocą kodów kreskowych — bardziej nowoczesna metoda identyfikacji zasobów firmy, polegająca na znakowaniu przedmiotów podlegających inwentaryzacji kodami kreskowymi, a następnie zeskanowaniu ich przez czytnik. Jest poprzedniczką metody RFID.
  • Inwentaryzacja za pomocą RFID — najbardziej innowacyjna metoda wykonywania obliczeń zasobów firmowych. Dzięki specjalnie zakodowanym tagom RFID i odpowiedniej aplikacji przedmioty mogą zostać zinwentaryzowane w kilka sekund, a prawdopodobieństwo błędu zostaje wyeliminowane.

Kiedy powinna być przeprowadzana inwentaryzacja?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa inwentaryzacja powinna zostać przeprowadzona minimum raz w roku. Najpopularniejszy sezon na inwentaryzację rozpoczyna się w ostatnim kwartale roku. To wtedy większość firm decyduje się na jej wykonanie. Są jednak przedsiębiorstwa, które swoje zasoby muszą inwentaryzować bardzo często. Sytuacja taka ma miejsce np. w przypadku procesów magazynowania, gdzie spis przedmiotów tworzony jest nawet raz dziennie.

Kto jest odpowiedzialny w firmie za inwentaryzację?

Regulacje prawne nie definiują bezpośrednio, kto w danym przedsiębiorstwie powinien być odpowiedzialny za przeprowadzenie inwentaryzacji. W wielu firmach decyzja o delegowaniu osoby do tego zadanie jest uzależniona od struktur wewnętrznych. Najczęściej jest to zadanie działu logistyki lub księgowości. Zdarza się również, że inwentaryzacja przydzielona zostaje osobie z najmniejszym nakładem pracy, ponieważ do jej przeprowadzenia nie są potrzebne specjalne uprawnienia lub kwalifikacje.

Ile kosztuje inwentaryzacja?

Koszty związane z inwentaryzacją najłatwiej przedstawić w formie porównania dwóch przedsiębiorstw wykonujących inwentaryzację za pomocą różnych metod:

Firma X posiada ponad 900 zasobów, które powinny zostać zinwentaryzowane. Właściciel decyduje się na spis z natury. Deleguje 4 osoby, które ręcznie przez 5 dni będą wykonywały szczegółową bazę danych przedmiotów znajdujących się w przedsiębiorstwie. Sytuacja powtórzy się za rok.

Firma Y również posiada ponad 900 zasobów, jednak decyduje się na wykorzystanie rozwiązania Jinventory. Dzięki zastosowaniu tagów RFID cała inwentaryzacja trwa jeden dzień i do jej wykonania wystarczy jeden pracownik. Tak przygotowane tagi wraz z odpowiednio zsynchronizowaną aplikacją są gotowe do użytku w kolejnym roku.

Jaki z tego wniosek? Rozwiązanie Jinventory to optymalizacja kosztów, zmniejszenie czasu potrzebnego na przeprowadzenie inwentaryzacji oraz wyeliminowanie ryzyka popełnienia błędu przez człowieka.

Jak działa system Jinventory?

Rozwiązanie Jinventory składa się z aplikacji (dwuczęściowej) i pozwala na przeprowadzanie inwentaryzacji za pomocą kodów kreskowych lub RFID. Druga część to aplikacja webowa, dostępna z poziomu każdej przeglądarki internetowej. Jinventory daje możliwość kontroli zasobów i ich przypisywania do poszczególnych miejsc. Automatyzowanie procesu inwentaryzacji znacząco ogranicza powstające błędy  generowane przez „czynnik ludzki”, oraz skraca czas uzupełniania arkusza spisowego, i eliminuje przepisywanie wartości z dokumentów papierowych do systemu.

Możliwa jest współpraca Jinventory z systemem posiadanym przez klienta lub praca niezależna (definiowanie formatów importu i exportu).

Gdzie są magazynowane dane?

Dane dotyczące zasobów firmy magazynowane są w aplikacji, która komunikuje się bezpośrednio z systemem zewnętrznym. Czytnik ściągający informacje z kodów kreskowych lub tagów RFID to tylko narzędzie. Główną rolę odgrywa natomiast aplikacja dostępna przez stronę webową. To w niej znajduje się cała baza danych sczytanych zasobów. Z tego poziomu można wykonać raport lub eksport danych. Aplikacja jest dostosowana do użytku wyłącznie przez wyznaczonych pracowników, zapewniając tym samym bezpieczeństwo danych.

Dlaczego Jinventory?

Aplikacja Jinventory jest przejrzysta i bardzo intuicyjna. Dodatkowo jej główną zaletą jest zdecydowane usprawnienie procesów oraz dostępność z poziomu przeglądarki internetowej. Jako integrator rozwiązań informatycznych jesteśmy w stanie pomóc naszym Klientom zsynchronizować oprogramowanie z systemem zewnętrznym ERP.

Chcesz dowiedzieć się więcej, o tym jak wdrożyć system Jinventory w swojej Firmie?

Wszystkich chętnych zapraszamy na darmowe warsztaty online, podczas których szczegółowo przedstawimy jak działa Jinventory i jakie są korzyści z wdrożenia go w Twoim przedsiębiorstwie.

Link do rejestracji na warsztaty ➡  https://lnkd.in/dN_tUTs4

inwentaryzacja

Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.

Jantar Sp. z o.o. – Centrala

jantar@jantar.pl


ul. Piekarska 199

43-300 Bielsko-Biała


tel: +48 33 82 85 700

tel: +48 33 82 85 701

fax: +48 33 82 85 709

Jantar Sp. z o.o. – Mazowsze

warszawa@jantar.pl


al. Jerozolimskie 200

02-486 Warszawa

Budynek 2, Pok. 212


Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.

Jantar Sp. z o.o. – Małopolska

krakow@jantar.pl


ul. Dobrego Pasterza 36 B

31-416 Kraków


tel: +48 12 415 69 89

Jantar Sp. z o.o. – Śląsk

rybnik@jantar.pl


ul. Przemysłowa 3

44-203 Rybnik


Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.

Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.

Biuro Obsługi Klienta

tel.: +48 33 82 85 757

email: bok@jantar.pl

Kontakt

Obszar działania
Bielsko
Warszawa
Kraków
Rybnik
Przedstawiciele

Kontakt

Biuro Obsługi Klienta

tel.: +48 33 82 85 757

email: bok@jantar.pl

Pobierz program

Pobierz program umożliwiający naszemu specjaliście pomoc zdalną

POBIERZ

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje ze świata IT dla Twojego sektora.

FORMULARZ KONTAKTOWY