Kasy samoobsługowe – wszechstronne rozwiązanie

Jak wyglądała sprzedaż 10 lat temu? Czy istniały kasy samoobsługowe? Jak będzie wyglądała za trzy? Jedno jest pewne. Zmiany są nieuniknione w strefie retail. Postępująca digitalizacja sprawia, że każdego dnia budzimy się w nowej rzeczywistości. To nie tylko zmiany technologiczne, ale również mentalne – nawyki zakupowe konsumentów są tego najlepszym odzwierciedleniem.

Firma Jantar nie tylko wspiera te zmiany, ale również kreuje je z Klientami, tworząc im własne, dedykowane środowisko pracy.

Problem do rozwiązania? Pozyskanie, przywiązanie i zatrzymanie Klienta.

Wrogiem idealnego modelu relacji na linii sklep-klient jest frustracja. Zarówno dla jednej, jak i drugiej strony długie kolejki, zdenerwowanie obsługi i kupujących są trudne.

Ułatwieniem i rozwiązaniem dla sklepów jest niewątpliwie automatyzacja sprzedaży, polegająca na wprowadzeniu kas samoobsługowych. W ten sposób można zrekompensować braki kadrowe, a jednocześnie podnieść satysfakcję klientów. Nasz ekspert w dziedzinie kas samoobsługowych – Arkadiusz Stachańczyk – przybliża temat ich funkcjonowania.

Pojawienie się kas samoobsługowych w naszym kraju było odpowiedzią nie tylko na postęp technologiczny i podążanie za nim, ale również koniecznością zapewnienia płynności pracy w sklepie w czasach, gdy ludzie masowo emigrowali. Brakowało kasjerów, koniecznym więc było wprowadzenie takiego rozwiązania, które usprawniło proces obsługi.

Pierwsze kasy wprowadziliśmy w sieci Społem PSS Północ we Wrocławiu. Było to dla nas pionierskie wdrożenie kas IBM. Obecnie od 8 lat współpracujemy z firmą NCR, która dostarcza nam rozwiązania bardzo intuicyjne, szybkie, z doskonałym supportem technicznym.

Jak działają kasy samoobsługowe?

Trzeba pamiętać, że kasy samoobsługowe nie są do końca bezobsługowe. Polskie przepisy obligują do tego, aby do dyspozycji Klientów pozostawał asystent sprzedaży. Kasy są jednak na tyle intuicyjne, że w większości przypadków jego rola sprowadza się do weryfikowania wieku kupującego w przypadku, gdy skanuje on towary dozwolone od 18 roku życia, w tym np. alkohol. Pełni on również rolę specjalisty wprowadzającego w środowisko kas samoobsługowych dla osób, które do tej pory nie miały z takimi urządzeniami styczności.

Proces obsługi kasy polega na skanowaniu produktów z koszyka oraz odkładaniu ich na specjalnie wyznaczone miejsce. Obszar ten w wielu urządzeniach jest wagą, co ma znaczenie, gdy zabezpieczeniem towarów jest właśnie ich waga.

Kasy uczą się samodzielnie. Są oparte o moduł sztucznej inteligencji, której nauczycielami są właśnie klienci sklepów. Analizują produkty skanowane przez użytkowników, by monitorować ich cechy.  W sytuacji, gdy dany produkt będzie miał inną wagę niż powinien na podstawie wcześniejszych odczytów, automatycznie zostanie zgłoszona prośba o weryfikację przez asystenta.

Proces samoobsługi należy przeprowadzać w cyklu:

 

skanowanie towaru

ewentualne wyszukanie towaru w systemie

odłożenie na wagę

podsumowanie

dokonanie płatności

odebranie towaru

Klient jest przez cały czas instruowany przez system, który wyświetla jasne komunikaty, dzięki czemu obsłużenie urządzenia jest niezwykle proste.

 

Warianty kas samoobsługowych

W zależności od specyfiki miejsca, gdzie kasy samoobsługowe mają służyć, można wybrać odpowiedni model funkcjonalności kas. Rozróżniamy je głównie z uwagi na rodzaje modułów płatniczych.

Kasy samoobsługowe dostępne są w kilku opcjach:

obsługujące gotówkę (najrzadziej wybierane, z uwagi na ich koszt oraz stale zwiększający się udział kart płatniczych przy finalizowaniu transakcji)

obsługujące karty płatnicze, bony

obsługujące obie możliwości płatności za zakupy

 

W dzisiejszych realiach nasi klienci stawiają w zdecydowanej większości na kasy obsługujące moduły kart płatniczych, a nie gotówkowe.
Kolejna cecha różnicująca kasy samoobsługowe wynika z procesu ważenia i etykietowania warzyw i owoców w placówce handlowej, w zależności jak jest on przeprowadzany stosujemy odpowiednio:

  • kasy ze skanerem
  • kasy z wago-skanerem

Aby wybrać odpowiednie urządzenia do danego sklepu, firma Jantar przeprowadza analizę przedwdrożeniową. Weryfikujemy wówczas między innymi jaka jest specyfika danego sklepu, jaki udział w sprzedaży mają klienci korzystający z kart płatniczych, jak duże zakupy robią konsumenci?

Naszym celem jest przyspieszenie procesu zakupowego i możliwa jego automatyzacja.

Jeżeli są Państwo zainteresowani tematem kas samoobsługowych, zachęcamy do kontaktu. Posiadamy rozwiązania dla dużych sieci handlowych, ale również niewielkich sklepów.

Więcej na: https://poznaj.jantar.pl/kasy-samoobslugowe