BLOG

Jubileusz cyfryzacji handlu: kod kreskowy ma już 50 lat!
26 kwietnia 2021

50 lat temu narodził się kod kreskowy i zapisany w nim numer GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej. Charakterystyczny dźwięk “BIP” przy skanowaniu produktów towarzyszy nam już zatem od pół wieku.

 

Po co nam numer GTIN

Numer GTIN, zapisany w postaci kodu kreskowego (np. EAN-13), umożliwia unikalną identyfikację produktów i usprawnia ich przepływ. Dzięki GTIN można łatwiej wyceniać, zamawiać lub fakturować towar lub usługę w dowolnym punkcie łańcucha dostaw. Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy!
Od ponad 30 lat GTIN pomaga wdrażać organizacja GS1 Polska. Rozwiązania i standardy GS1 sprawdzają się nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak w logistyce, transporcie czy służbie zdrowia.

Dlaczego kod kreskowy jest ważny

Numer GTIN umożliwił stworzenie systemu, który nie tylko zmienił nie do poznania handel stacjonarny, detaliczny i hurtowy, ale również stał się motorem rozwoju handlu internetowego. Zapewnia on wiarygodność oraz przejrzystość informacji w łańcuchach dostaw, udostępniając jednocześnie partnerom handlowym oraz konsumentom dane potwierdzające jakość, pochodzenie oraz autentyczność produktów.

Polski handel otwiera się na świat

Już w latach 50. prowadzono prace nad pierwszym amerykańskim kodem kreskowym i zapisanym w nim kodzie produkt tzw. UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji stosowanego na świecie numeru GTIN (EAN), czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku, umożliwiając rozwój nowoczesnej sieci dystrybucji, a co za tym idzie – otwierając polski handel na świat.

Zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu na temat historii kodów kreskowych na świecie.


Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.

Jantar Sp. z o.o. – Centrala

jantar@jantar.pl


ul. Piekarska 199

43-300 Bielsko-Biała


tel: +48 33 82 85 700

tel: +48 33 82 85 701

fax: +48 33 82 85 709

Jantar Sp. z o.o. – Mazowsze

warszawa@jantar.pl


ul. Jerozolimskie 200

02-486 Warszawa

Budynek 2, Pok 212


Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.

Jantar Sp. z o.o. – Małopolska

krakow@jantar.pl


ul. Dobrego Pasterza 36 B

31-416 Kraków


tel: +48 12 415 69 89

Jantar Sp. z o.o. – Śląsk

rybnik@jantar.pl


ul. Przemysłowa 3

44-203 Rybnik


Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.

Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.

Biuro Obsługi Klienta

tel.: +48 33 82 85 757

email: bok@jantar.pl

Kontakt

Obszar działania
Bielsko
Warszawa
Kraków
Rybnik
Przedstawiciele

Kontakt

Biuro Obsługi Klienta

tel.: +48 33 82 85 757

email: bok@jantar.pl

Pobierz program

Pobierz program umożliwiający naszemu specjaliście pomoc zdalną

POBIERZ

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje ze świata IT dla Twojego sektora.

FORMULARZ KONTAKTOWY