BLOG

Jakie zmiany wprowadziła dyrektywa PSD2?
16 września 2019

Niedawno, bo 14 września tego roku w życie weszła dyrektywa PSD2, która wprowadziła wiele poważnych zmian na rynku płatności. Jej założeniem jest zwiększenie bezpieczeństwa, a przy okazji wygody dokonywania płatności. Zacznijmy jednak od tego, czym właściwie jest dyrektywa PSD2.

 

Czym jest PSD2?

PSD2 (ang. Payment Services Directive 2) to unijna dyrektywa o usługach płatniczych, która dotyczy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, tj. Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Lichtensteinu. Jej głównym celem jest przede wszystkim usprawnienie i zwiększenie bezpieczeństwa systemów płatności w całej Unii Europejskiej. Dyrektywa ma również wpłynąć na rozwój nowych technologii usług płatniczych. Ponadto zakłada zwiększenie konkurencji na rynku finansowym, co ma umożliwić otwarcie się na zewnętrznych dostawców usług.

 

PSD2 a logowanie się do bankowości internetowej.

Wraz z wejściem w życie dyrektywy PSD2 hasła jednorazowe przestały być akceptowaną formą uwierzytelniania podczas logowania się na platformach bankowości internetowej. To forma zabezpieczeń stwarzała spore ryzyko, które dyrektywa PSD2 ma za zadanie eliminować.

Twórcy dyrektywy ustalili, jakie są najbezpieczniejsze formy uwierzytelniania. Pierwszą z nich jest logowanie biometryczne (np. przez skan tęczówki lub odcisk palca). Dyrektywa PSD2 przewiduje również powszechne zastosowanie transakcji dwuetapowej. Od teraz po wpisaniu hasła będziemy musieli podać jednorazowy kod z wiadomości SMS. Ostateczna forma „silnego uwierzytelniania” zależy od konkretnych banków i wydawców kart.

W grę wchodzą wyjątki od tych reguł. Bez potrzeby autoryzacji dokonamy płatności cyklicznych oraz za zakupy w sklepach podwyższonego zaufania (czyli takich, w których kupujemy regularnie).

 

PIN przy transakcjach poniżej 50 zł – jak i kiedy?

Dyrektywa PSD2 wniosła zmiany również do codziennych płatności kartą i smartfonem (np. w sklepach stacjonarnych czy restauracjach).

Od teraz co szósta transakcja na kwotę poniżej 50 złotych będzie wymagała podania kodu PIN. Jednak wpisywanie kodu PIN nie będzie aż tak częste, ponieważ wystarczy jedna transakcja na kwotę powyżej 50 złotych, aby licznik wystartował od zera.

Podawać kodu PIN-u nie będą musieli na przykład użytkownicy usług, w których płatności są identyfikowane biometrycznie (to przede wszystkim Apple Pay). Kodu nie będziemy musieli wpisywać również w samoobsługowych biletomatach.

 

PSD2 = większa konkurencja na rynku finansowym.    

Dyrektywa PSD2 ma na celu również otworzenie rynku na nowy rodzaj usługodawców. TPP (ang. Third Party Provider) będą mogli świadczyć dwa typy usług:

  • AIS (Account Information Service), czyli zbiór informacji z różnych banków dostępny w jednym miejscu. Dzięki temu szybko i wygodnie sprawdzimy całkowity stan finansów i historię transakcji z poziomu jednej usługi.
  • PIS (Payment Initiation Service), czyli realizacja płatności w imieniu klienta z jego rachunku bankowego. Umożliwi to płacenie za bilety czy miejsca parkingowe za pośrednictwem niebankowych instytucji.

 

Podsumowując, dyrektywa PSD2 zwiększy bezpieczeństwo transakcji cyfrowych i ograniczy ryzyko występowania oszustw i wyłudzeń. Dzięki niej zwiększy się również wygoda dokonywania płatności i przyśpieszy rozwój technologii finansowych (FinTechów).

dyrektywa PSD2

Działamy na terenie ośmiu krajów w Europie, wdrażając technologię oraz świadcząc usługi dla nowoczesnych i dynamicznie rozwijających się firm. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu w swojej firmie.

Jantar Sp. z o.o. – Centrala

jantar@jantar.pl


ul. Piekarska 199

43-300 Bielsko-Biała


tel: +48 33 82 85 700

tel: +48 33 82 85 701

fax: +48 33 82 85 709

Jantar Sp. z o.o. – Mazowsze

warszawa@jantar.pl


ul. Jerozolimskie 200

02-486 Warszawa

Budynek 2, Pok 212


Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.

Jantar Sp. z o.o. – Małopolska

krakow@jantar.pl


ul. Dobrego Pasterza 36 B

31-416 Kraków


tel: +48 12 415 69 89

Jantar Sp. z o.o. – Śląsk

rybnik@jantar.pl


ul. Przemysłowa 3

44-203 Rybnik


Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, aby umówić się na spotkanie w oddziale.

Działamy na terenie całego kraju. Przedstawiciele regionalni są zawsze gotowi na rozmowę. Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, by otrzymać bezpośredni kontakt do najbliższego przedstawiciela regionalnego.

Biuro Obsługi Klienta

tel.: +48 33 82 85 757

email: bok@jantar.pl

Kontakt

Obszar działania
Bielsko
Warszawa
Kraków
Rybnik
Przedstawiciele

Kontakt

Biuro Obsługi Klienta

tel.: +48 33 82 85 757

email: bok@jantar.pl

Pobierz program

Pobierz program umożliwiający naszemu specjaliście pomoc zdalną

POBIERZ

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje ze świata IT dla Twojego sektora.

FORMULARZ KONTAKTOWY

Informacja o cookies Zamknij informację o cookies
Ta strona korzysta z plików cookies(ciasteczek). Aby dowiedzieć się więcej na temat samych plików, sposobu ich używania oraz polityce prywatności, kliknij w dowiedz się więcej.