Inwentaryzacja 2022 – podsumowanie webinaru
Za nami kolejny webinar! Tym razem mogliśmy oswoić temat inwentaryzacji, który spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Jeżeli i Ty należysz do tych, którzy muszą wyłączyć część zespołu, by dokonali spisu z natury, koniecznie przeczytaj do końca.
Sławomir Krzewiński oraz Zbigniew Rusinek zaprezentowali, w jaki sposób udało się zbudować strefę automatyzacji w biznesie.
Jak się okazuje, temat identyfikacji z wykorzystaniem technologii skanowania jest przedmiotem zainteresowania nie tylko w branży retail. Nawet w “Milionerach” padło pytanie dotyczące pierwszego zeskanowanego produktu.
Zbigniew Rusinek jest Project Managerem w GS1. Działa w branży kolejowej, budowlanej, energetycznej, inżynieryjnej, skupiając się właśnie na identyfikacji.
GS1 jest Partnerem firmy Jantar, wspierając proces transformacji cyfrowej. Tworzy identyfikatory, wdrażając rozwiązania praktycznie dla każdej branży, w której są one potrzebne, ułatwiając tym samym pracę z produktem.
Do kluczowych branż, które wspieramy wspólnie na drodze do bezbłędnej identyfikacji są:
- handel detaliczny
- ochrona zdrowia
- transport i logistyka
- przemysł
- wojsko
- bankowość
Handel stanowi tu szczególną grupę, dla której można zaoferować dedykowane rozwiązania, uwzględniając specyfikę. Produkty spożywcze, odzież, towary DIY, produkty drogeryjne czy te dystrybuowane w e-commerce – wszystkie potrzebują znakowania, identyfikacji, ale również okresowej inwentaryzacji.
Gromadzenie tych danych, ich analiza i przetwarzanie jest możliwe z wykorzystaniem zróżnicowanych technologii, dopasowanych tak, aby były wygodne, skuteczne i wykluczały błędy.
Jak znakowane są towary?
Podczas webinaru przedstawiliśmy najczęściej stosowane metody znakowania towarów.
- GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej – jest nadawany indywidualnie dla każdego produktu lub usługi na całym świecie. Oznaczenie to pomaga zawiadywać jednostkami handlowymi w dowolnym segmencie łańcucha dostaw. Sam numer może składać się z 8, 12, 13 lub 14 cyfr, w zależności od charakterystyki znakowanego produktu.
Elementem towarzyszącym jest tu kod kreskowy (EAN)
- GLN – Globalny – Globalny Numer Lokalizacyjny – pozwala zidentyfikować firmy w krajowych i międzynarodowych transakcjach. Każda lokalizacja dysponuje odrębnym numerem.
- SSCC – Seryjny Numer Jednostki Logistycznej – numer identyfikujący praktycznie każdą jednostkę logistyczną, która została utworzona na potrzeby transportu, magazynowania. Dotyczy głównie przesyłek, listów, paczek, palet, składów, kontenerów.
- DATA MATRIX – dwuwymiarowy kod kreskowy, mieszczący dużą ilość informacji, zakodowaną w formie biało-czarnych pól rozplanowanych w kwadratowym polu. Pozwala na udostępnianie maximum danych na minimalnej powierzchni. Wymaga on jednak od użytkownika specjalnego urządzenia odczytowego. Zanim wdrożymy takie rozwiązanie u siebie, warto zweryfikować, czy nasi kontrahenci również działają w podobnej technologii.
- RFID – System Zdalnej Identyfikacji Radiowej – to najbardziej rozwojowa technologia, pozwalająca na odczyt oraz przesył danych zdalnie i masowo. Tagi dostosowywane są indywidualnie do warunków, w jakich będą użytkowane oraz odległości, z jakiej będą docelowo sczytywane.
Podczas transportu kolejowego możliwe jest skanowanie towarów znajdujących się w ramach składów. Odczytu kilkuset zintegrowanych tagów możliwe jest nawet przy prędkości 200km/h podczas przejazdu przez specjalną bramkę!
Lokalizacja kodów i tagów a inwentaryzacja
Wykorzystanie dostępnych technologii i wskazanych powyżej tagów może mieć doskonałe przełożenie w procesie inwentaryzacji.
Jeżeli masz niewielkie biuro, w ramach którego spisujesz dwa komputery, biurko i krzesła, to najpewniej ta technologia nie jest Tobie potrzebna.
Natomiast w przypadku, gdy sezonowa inwentaryzacja pochłania Wam sporo cennego czasu i często wiąże się z poszukiwaniem błędów, warto rozważyć wdrożenie nowych technologii.
Jesteśmy w stanie kompleksowo zadbać o uruchomienie stanowiska inwentaryzacyjnego, wyposażając firmę w odpowiednie sprzęty oraz system. Jest to zdecydowana oszczędność czasu i pieniędzy.
Technologie są na tyle użytkowe, że wykorzystać je można w wielu procesach, a nie stricte do inwentaryzacji. Wszystko zależy od tego, jakie zadania powinniście w tym momencie zrealizować.
Jinventory w 4 krokach
Firma Jantar Sp. z o.o. wypuszcza na rynek nowe oprogramowanie Jinventory.
- W pierwszej kolejności należy je skonfigurować.
Ustalamy lokalizację, przypisując jej odpowiednie atrybuty. Mogą to być dane miejsca, konkretne pokoje, budynek nadrzędny – a wszystko po to, aby bez względu na to, kto obsługuje system, miał doskonałą wiedzę na temat tego, w jakim obszarze się porusza i co może tam znaleźć.
System pozwala nam także zaimportować dane z poprzednich spisów, które można załadować do panelu wgrywając pliki w formacie csv, xls lub w innym posiadającym uporządkowaną strukturę.
Każdy z elementów można dokładnie opisać. W przypadku środków trwałych oznacza się zwykle kolor, datę zakupu, datę przydatności, osobę odpowiedzialną itp. Jest tu pełna dowolność.
Definiowanie i importowanie danych jest dla nas gwarancją bezpieczeństwa i ochrony przed utratą efektów wcześniejszej, żmudnej pracy.
Na końcu konfiguracji dodajemy urządzenia – czyli terminale, drukarki, które w tym systemie będą współpracowały.
Gdy wypełnimy już system danymi, gotowi jesteśmy do pracy.
Jinventory dedykowany jest spisom wykonywanym z wykorzystaniem kodów kreskowych i tagów RFID. Co ważne, kody kreskowe można przeliczyć na zawartość RFID.
Dane układane są w ramach czytelnych list, które można swobodnie wydrukować tworząc dokumenty inwentaryzacyjne.
Jak przebiega inwentaryzacja z Jinventory?
Ustalamy, co zamierzamy zinwentaryzować i kto będzie za to odpowiadał. Możemy inwentaryzować według dowolnych grup, np: wyłącznie eksponaty albo wyłącznie środki trwałe.
Filtrując, generujemy dokument, będący dokumentem otwartym. Ładujemy go do terminala i ruszamy na zwiedzanie firmy.
Panel obsługi jest niezwykle intuicyjny. Zaprezentowany został w języku angielskim, jednak zmiana języka obsługiwania nie stanowi żadnego problemu, co więcej można stworzyć dowolną, własną wersję językową.
Poruszając się po objętej inwentaryzacją przestrzeni, skanujemy produkty (pojedynczo – przy kodach kreskowych lub zbiorowo – przy tagach RFID). Otrzymujemy jasne komunikaty, czy produkt znajduje się we właściwym miejscu, czy powinien znajdować się w innym, a może brakuje go całkowicie.
Elementy, które znajdują się w nieprawidłowych lokalizacjach możemy zaakceptować, bądź pozostawić do późniejszego rozpatrzenia. Otrzymamy także informację, czy dany przedmiot został już wcześniej spisany.
Po zakończonej pracy wysyłamy dokument z terminala do systemu webowego. Tu możemy np. zbadać różnice w inwentaryzacji i wygenerować dokumenty.
Postaw na Jinventory. Najważniejsze cechy:
- Obsługa przez dowolną przeglądarkę internetową.
- Możliwość importu i eksportu danych z i do innych systemów.
- Wykorzystanie aktualnej formy identyfikacji produktów (kody kreskowe, RFID).
- Kompatybilność z popularnymi terminalami (Zebra w zakresie RFID) działającymi na systemie Android.
- Praca terminala offline.
- Szybki czas inwentaryzacji
- Zarządzanie majątkiem, w tym środkami trwałymi.
Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami.