Obecnie w Ministerstwie Finansów trwają prace nad ustawami regulującymi funkcjonowanie usługi eParagonu. Wdrożenie elektronicznych paragonów ma być nie tylko kolejnym elementem cyfryzacji polskiej gospodarki, ale przede wszystkim dużym ułatwieniem dla detalistów, a więc również i dla konsumentów. Zacznijmy jednak od początku.
Czym jest eParagon?
Jest to po prostu cyfrowa wersja standardowego paragonu. Klient nie otrzyma więc papierowego paragonu, lecz będzie miał dostęp do eParagonu, który w każdej chwili będzie mógł zobaczyć online. Dzięki temu klienci nie będą musieli zachowywać papierowych paragonów, które łatwo zgubić. Dodatkowo taka forma znacznie ułatwia wyszukiwanie paragonów, co pozwala o wiele szybciej i dokładniej analizować wydatki lub złożyć reklamację czy zwrócić zakupiony towar.
Korzyści wynikające z eParagonów
Oprócz wyżej wspomnianych warto zwrócić uwagę przede wszystkim na ekologię. Obecnie w naszym kraju produkuje się ponad 12 miliardów paragonów rocznie. Taka ilość daje około 600 000 kg zużytego papieru. Dodając do tego wszystkie koszty związane z obsługą wydruków, można dojść do wniosku, że wdrożenie eParagonów nie tylko pozwoli detalistom zaoszczędzić znaczne sumy pieniędzy, ale również bardzo pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne. Warto zwrócić uwagę również na fakt, że eParagon pozwoli także znacznie usprawnić proces sprzedaży i obsługi posprzedażowej klientów.
Główne cechy eParagonu
Paragon cyfrowy (eParagon) zastąpi konieczność wydruku papierowego i będzie dostępny dla konsumenta od razu. Sposób generowania, przechowywania i udostępniania eParagonów zagwarantuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz umożliwi zachowanie prywatności kupującego względem sprzedawcy i administracji publicznej. Usługa eParagonu uniemożliwi jednostronną modyfikację treści dokumentu oraz pozwoli na potwierdzenie jego autentyczności zarówno przez konsumenta, jak i przez detalistę, zapewniając ochronę interesów każdej ze stron transakcji.
Wprowadzenie eParagonu w Polsce ma być kolejnym krokiem w stronę cyfryzacji zaraz po wprowadzeniu płatności zbliżeniowych czy bankowości mobilnej. Jednak nie są one podyktowane wyłącznie podążaniem za trendem i oczekiwaniami konsumentów, ale wynikają przede wszystkim z opłacalności, chęci udogodnienia funkcjonowania klientów i detalistów, a także z ekologii.