BLOG

Obowiązki posiadacza kasy fiskalnej
14 marca 2018

Otwierasz biznes? Ważną kwestią będzie zakup kasy fiskalnej. Kasa bardzo usprawni działanie Twojej firmy. Jako właściciel będziesz miał kilka obowiązków, które należy wypełnić w związku z posiadaną kasą. Podpowiemy, na co zwrócić uwagę i o czym należy pamiętać! Są to ważne aspekty z punktu prowadzenia biznesu, ale również bardzo istotne kwestie jeśli korzystamy z ulgi na urządzenie fiskalne.

Zgłoszenie kasy w urzędzie skarbowym

Klient musi złożyć zgłoszenie do Urzędu Skarbowego. Składamy je najpóźniej na 1 dzień przed terminem ufiskalnienia kasy . Zgłoszenie dokonywane jest poprzez złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zawiera m.in. takie informacje jak dane podatnika, datę rozpoczęcia ewidencji, liczbę kas i miejsca ich instalacji (adresy) – zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Fiskalizacja kasy

Fiskalizacja jest obowiązkowa i musi być zgłoszona w ciągu 7 dni w Urzędzie Skarbowym właściwym dla podatnika. Od momentu fiskalizacji raporty dobowe, które zawierają dzienną sprzedaż, zapisywane są w pamięci fiskalnej urządzenia. W tym wypadku obowiązuje druk urzędowy: „Zgłoszenie kasy przez podatnika”.

Fiskalizację wykona dla nas serwis posiadający do tego uprawnienia. To sam producent lub importer ustala, który serwis będzie najbardziej odpowiedni i nadaje mu owe uprawnienia. Producent wskaże nam, w którym miejscu należy serwisować nasze kasy fiskalne. Jeśli mamy zamiar posiadać więcej urządzeń, warto dla własnej wygody zdecydować się na taki ich rodzaj lub markę, którą obsługiwać będzie mógł jeden i ten sam serwis. Gdyby zdarzyło się, że musimy zmienić serwis, fakt ten zgłaszamy w pierwszej kolejności do producenta. Dopiero po jego akceptacji musimy skontaktować się z Urzędem Skarbowym i poinformować ich o zmianach. Tu może pojawić się pytanie, dlaczego wymagana jest taka procedura? Otóż w przypadku uszkodzenia kasy jedynie wskazany serwis ma prawo do odczytu danych pochodzących z pamięci fiskalnej.

Kopie archiwalne paragonów fiskalnych

Kasa działa, a my stawiamy pierwsze kroki w jej obsłudze. Na tym etapie musimy pamiętać o przechowywaniu kopii archiwalnych dla wszystkich wydanych paragonów.

Prawo wymaga, aby właściciel urządzenia przechowywał takie kopie przez 5 lat, licząc od końca roku obrotowego, w którym paragon został wydany. To, jak będzie się odbywać archiwizacja zależy już od sposobu działania wybranego modelu kasy.

Wersje archiwalne mogą występować jako elektroniczne pliki. Kasa zapisze je nam na karcie pamięci SD lub innym nośniku.

Raport fiskalny dobowy i miesięczny

Prowadząc sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej sprzedający ma obowiązek:

  • rejestrować każdą sprzedaż i wydać oryginał paragonu fiskalnego,
  • po zakończeniu sprzedaży w danym dniu wykonać raport fiskalny dobowy, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym
  • wykonać raport fiskalny miesięczny do 25 dnia następnego miesiąca.

W raporcie znajdziemy dane dotyczące łącznej kwoty sprzedaży brutto, z podziałem na stawki VAT oraz informacja na temat należnego podatku VAT.

Przeglądy techniczne

Według zapisów prawnych nasza kasa powinna być oddawana do przeglądu co dwa lata. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby odbywało się to częściej. Serwis podczas takiego przeglądu dokonuje konserwacji oraz naprawy usterek.

Data obowiązkowego przeglądu zależna jest od daty fiskalizacji lub poprzedniego obowiązkowego przeglądu urządzenia fiskalnego – od tego terminu nie mogą minąć dwa lata.

Data fiskalizacji lub poprzedniego przeglądu wpisana jest w książkę serwisową urządzenia. W razie problemów z ustaleniem daty skontaktuj się z nami. Warto pamiętać, że pilnowanie daty obowiązkowego przeglądu technicznego leży po stronie Podatnika.

Podczas przeglądu potrzebna jest książka serwisowa, inaczej nazywana Książką Kasy Rejestrującej. To nic innego jak spis wszelkich informacji dotyczących naszej kasy.

Do książki serwisowej wpisywane są informacje dotyczące każdego kolejnego przeglądu. Serwisant dzięki niej będzie dokładnie wiedział, jakie prace były na niej wykonywane. Z punktu widzenia podatnika bardzo istotne są udokumentowane obowiązkowe przeglądy techniczne, które weryfikowane sa m.in. przy korzystaniu z ulgi na urządzenie fiskalne. Więcej o obowiązkowych przeglądach technicznych znajdą państwo tutaj.

Numer ewidencyjny urządzenia

Warto pamiętać, że podatnik ma obowiązek nanieść trwale na urządzenie nadany numer ewidencyjny. Można to zrobić za pomocą trwałej etykiety foliowej lub po prostu permanentnego markera. Ważne, żeby informacja była trwała i czytelna.

KONTAKT

Nie czekaj, pozwól nam znaleźć rozwiązanie dla Twojej firmy

  • POI Centrala - Bielsko Biała
  • POI
  • POI Oddział Dolny Śląsk - Wrocław
  • POI Oddział Małopolska - Kraków
  • POI Oddział Mazowsze - Warszawa
  • POI Oddział Podkarpacie - Rzeszów
  • POI Oddział Śląsk - Katowice
  • POI Oddział Śląsk - Rybnik
  • POI Serwis Wielkopolska - Poznań
  • POI Koordynator serwisu - Wejherowo
  • POI Serwis Pomorze - Szczecin
  • POI Centrala - Bielsko Biała

    Jantar Sp. z o.o. – Centrala
    jantar@jantar.pl

    ul. Piekarska 199
    43-300 Bielsko-Biała

    tel: +48 33 82 85 700
    tel: +48 33 82 85 701
    fax: +48 33 82 85 709

    BIURO OBSŁUGI KLIENTA:
    tel: +48 33 82 85 757 zamowienia@jantar.pl

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI
    POI - legenda
  • POI Oddział Dolny Śląsk - Wrocław

    Jantar Sp. z o.o. – Dolny Śląsk
    wroclaw@jantar.pl

    ul. Krzemieniecka 60a
    54-613 Wrocław

    tel: +48 71 360 42 23
    tel: +48 71 360 42 25

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI Oddział Małopolska - Kraków

    Jantar Sp. z o.o. – Małopolska
    krakow@jantar.pl

    ul. Dobrego Pasterza 36
    31-416 Kraków

    tel: +48 12 415 69 89

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI Oddział Mazowsze - Warszawa

    Jantar Sp. z o.o. – Mazowsze
    warszawa@jantar.pl

    ul. Stępińska 22/30
    00-739 Warszawa

    tel: +48 22 841 73 35

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI Oddział Podkarpacie - Rzeszów

    Jantar Sp. z o.o. – Podkarpacie
    rzeszow@jantar.pl

    ul. Starzyńskiego 3/40
    35-506 Rzeszów

    tel: +48 603 744 513

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI Oddział Śląsk - Katowice

    Jantar Sp. z o.o. – Śląsk 1
    katowice@jantar.pl

    ZMIANA ADRESU!

    ul. Zbożowa 42B/201
    40-657 Katowice

    tel: +48 32 251 13 04

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI Oddział Śląsk - Rybnik

    Jantar Sp. z o.o. – Śląsk 2
    rybnik@jantar.pl

    ul. Żorska 283
    44-251 Rybnik

    tel: +48 32 423 80 15

    Google Maps
    POI - legenda
  • POI Serwis Wielkopolska - Poznań

    Koordynator serwisu – Wielkopolska

    tel: +48 691 237 399

    POI - legenda
  • POI Koordynator serwisu - Wejherowo

    Koordynator serwisu – Wejherowo

    tel: +48 691 237 399

    POI - legenda
  • POI Serwis Pomorze - Szczecin

    Koordynator serwisu – Szczecin

    tel: +48 691 237 399

    POI - legenda
Mapa Szczecin Wejherowo Poznań Warszawa Wrocław Rzeszów Rybnik Katowice Kraków Bielsko

Pobierz program

Pobierz program umożliwiający naszemu specjaliście pomoc zdalną

POBIERZ

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje ze świata IT dla Twojego sektora.

FORMULARZ KONTAKTOWY

Informacja o cookies Zamknij informację o cookies
Ta strona korzysta z plików cookies(ciasteczek). Aby dowiedzieć się więcej na temat samych plików, sposobu ich używania oraz polityce prywatności, kliknij w dowiedz się więcej.