Prosta droga z pola na stół – historia pomidorowego łańcucha dostaw

Ostatnie lata wpłynęły na zwiększenie znaczenia jakości i pochodzenia produktów spożywczych dla przeciętnego konsumenta. Istotnego kryterium wyboru nie stanowi już cena, lecz smak, wartości odżywcze oraz gatunki, które powszechnie są uznawane za zdrowe. Świadomość dotycząca pochodzenia warzyw i owoców sprawia, że konsument wybiera częściej te wyhodowane w kraju, ponieważ są lepiej postrzegane niż ich importowane zamienniki. Jakość produktów tego typu jest zależna od wielu czynników, lecz jednym z nich jest również efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw, aby dostarczyć produkt możliwie jak najszybciej do miejsca docelowego.

Współczesna branża handlu warzywami i owocami stawia wiele wyzwań przed dostawcami, a jednym z nich jest odpowiedni czas dystrybucji do miejsc sprzedaży detalicznej. Wdrożenie odpowiednich zastosowań technologicznych pozwala na zwiększenie efektywności zarządzania zasobami oraz zminimalizowanie błędów, co przekłada się na czas dostaw oraz świeżość produktów spożywczych. Istotną rolę pełnią tutaj zastosowanie technologii RFID, jak również klasycznych kodów kreskowych wraz z czytnikami, skanerami oraz terminalami niezbędnymi do ich odczytu. Hurtownie warzyw i owoców wdrażają technologię na kilku płaszczyznach, przy przyjęciach towaru, procesie magazynowania oraz dystrybucji, dlatego zapotrzebowanie na zróżnicowane urządzenia będą zależne od poszczególnych etapów.

Tony Reynolds jest dyrektorem zarządzającym firmy Reynolds zajmującej się handlem warzywami i owocami na rynku brytyjskim. Jednym z produktów, który dystrybuują jest specjalna odmiana pomidorów „Marzanino”. Zebrane prosto od hodowców docierają do firmy Reynolds i tym samym jest to początek ich drogi do znalezienia się na stole. Przekraczając próg hurtowni trafiają do systemu informatycznego w dziale produktów przychodzących poprzez zeskanowanie kodu kreskowego przenośnymi terminalami. Przy przyjęciu na rampę są sprawdzane i weryfikowane, a następnie rozmieszczane w magazynie za pośrednictwem wózków widłowych. Specjalne skanery kodów kreskowych umożliwiają kierowcom wózków odczyt informacji z odległości bez opuszczania maszyny. Pozwala to na oszczędność czasu i efektywniejsze działanie na tym etapie. Komplementacja towaru przeprowadzana jest na dwa sposoby – masowy oraz indywidualny. Załadunek produktów na ciężarówki określany jest jako proces masowy i zarządzany jest poprzez urządzenia przenośne przypisane do danego kierowcy. Procesem indywidualnym określane jest zarządzanie produktami na taśmie przenośnika, gdzie są etykietowane i znakowane za pomocą technologii RFID. Podczas transportu każdy kierowca posiada osobiste urządzenie, które ewidencjuje dostawę i odbiór przez klienta. Technologia skanerów umożliwia rejestrowanie obrazu za pomocą zdjęcia, więc dokumentacja dystrybucji jest również uzupełniana o tego typu materiały. Zastosowanie tak złożonej technologii pozwoliło usprawnić cały proces obsługi klienta, gromadzić dane o poszczególnych etapach łańcucha, a tym samym zwiększyć efektywność oraz przede wszystkim maksymalne skraca czas dostawy świeżego produktu do klienta. Odbiorca może cieszyć się pomidorami „Marzanino” o świeżości niczym zerwanych prosto z krzaka.  Całą historię firmy Reynolds możecie poznać oglądając case study firmy Zebra.

Efektywny łańcuch dostaw, który możliwy jest dzięki zastosowaniu technologii na różnych etapach jest jednym z istotnych czynników wpływających na świeżość warzyw i owoców. Zastosowanie inwestycji w tym zakresie w przyszłości z pewnością będzie procentował zwrotem poniesionych kosztów.