Systemy lojalnościowe – jak dbać o stałych klientów?

Systemy lojalnościowe

Każda profesjonalna firma, chcąc dbać o swoich stałych klientów powinna pomyśleć o posiadaniu dobrze działającego systemu lojalnościowego. Tak zorganizowany system jest nie tylko zachętą do częstych zakupów, ale stanowi także solidną bazę informacji na temat zachowań zakupowych naszych klientów.

Co należy zrobić, by program lojalnościowy pozytywnie wpływał na wyniki sprzedaży?

Określ cele

Przed wdrożeniem systemu musimy określić jakie cele chcemy osiągnąć. Jednym podstawowym jest oczywiście wzrost przychodów, ale programy lojalnościowe umożliwiają szereg innych optymalizacji i zabiegów, podnoszących sprzedaż. Dzięki dobrze wdrożonym mechanizmom jesteśmy w stanie rozbudować sieci sprzedaży o nowych partnerów, bądź wdrożyć dobrze działający system poleceń nowych klientów przez stałych klientów.  Innym celem, jaki możemy osiągnąć to rozbudowa potężnej bazy danych na temat naszych klientów.  Będą to zarówno dane teleadresowe, jak i zwyczaje zakupowe i preferencje. Dzięki temu jesteśmy w stanie optymalizować naszą sprzedaż dzięki spersonalizowanym, w pełni przemyślanym komunikatom, jakie wysyłać będziemy różnymi kanałami – mail, sms etc.

Określ grupę docelową

Musimy wiedzieć kto będzie głównym beneficjentem programu lojalnościowego, jaki chcemy zaoferować. Należy uwzględnić płeć, wiek, zamożność i korzyści, jakie będą w stanie zainteresować klientów.

Strategia wdrożenia

Nad pracami wdrożeniowymi udział bierze zawsze większa ilość osób. Podział obowiązków i wytypowanie ludzi odpowiedzialnych za marketing, przygotowanie grafiki, systemu informatycznego, wytypowanie pracowników zarządzających programem, do kontaktów z klientami, ew. firmami zewnętrznymi, opracowanie harmonogramu wdrożenia jest szalenie istotne.

System informatyczny

Tego typu systemy lojalnościowe powinny być tworzone wedle potrzeb i preferencji zamawiającego i zintegrowane z systemem informatycznym. Wdrożenie systemu umożliwi pozyskiwanie nowych klientów bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z reklamą, czy zatrudnieniem działu handlowego w firmie.

Aż 41% Polaków uczestniczy w programach lojalnościowych – takie dane prezentowane są w Monitorze Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia. Najczęstszym spotykanym projektem  jest rzecz jasna program oparty o  kartę stałego klienta. Efektem są preferencje zakupowe poprzez system punktowy , udzielane rabaty czy promocje celowe.